יום חמישי, 23 בפברואר 2012

כיצד לסרוג צווארון מושלם בשתי מסרגות - המדריך השלם

 

לפני כמה שנים, וברוב יומרנותי ההיבריסית כסורגת-פורמת מתחילה, חשבתי לעצמי שאצליח לסרוג בקלות (כן, כן, בקלות!) צווארון מעולה עם פטנט קטן לסוודר שסרגתי. אז זהו - שלא!! מיפתח הצוואר יצא כל כך מזעזע (דמיינו שאתם שומעים כינורות חורקים-צורמים ברקע) שפשוט פרמתי אותו שוב ושוב ושוב ושוב. בסופו של דבר הסוודר יצא מקסים, הצבעים מושלמים, המידה מעולה, אבל הצווארון - יוק! כיום הסוודר מונח אחר כבוד על המדף בארון יתום מבעלים, אחרי שנואשתי לנסות וכבר הרסתי לו את הצורה. ומה המסקנה המצערת? שחייבים לדעת כיצד לסרוג את הצווארון כדי שלא תחרבו את יצירת המופת שלכם. אז הפעם אני מקדישה פוסט זה לכל אלא שניסו ופרמו, לכל אלה שלא ניסו כי פחדו לפרום, ובעיקר, אני מקדישה פוסט זה לסוודר מיותם ואומלל ששוכב לי בארון חסר תכלית... 

  שלושת סוגי מיפתחי הצוואר הסרוגים: ישר, עגול ו-V


יש לנו שלושה סוגים עיקריים של מיפתחי צוואר סרוגים: מיפתח עגול, מיפתח ישר (או מרובע) ומיפתח בצורת V. שלושת מיפתחי הצוואר הללו הם הבסיס, ממנו נסרוג גימור לצווארון (למשל, לצוורון עגול נוכל לסרוג גולף, לצווארון מרובע או ישר נוכל לסרוג פטנט ולצווארון V נוכל לסרוג צווארון עם כפתורים - ואלה רק דוגמאות).

למעשה, סריגת מיפתח הצוואר חשובה ביותר והיא זו שתעשה את ההבדל כאשר תעלו עיניים לאחר מכן ותסרגו את הגימור הרצוי לכם. מיקום המיפתח, רוחבו ועומקו הם החלק המשמעותי ביותר לסריגת מיפתח צוואר טוב. אתם לא רוצים לסרוג פתח צוואר קטן מדי, רחב מדי, עמוק מדי או חונק מדי. אז ראשית סריגה, חשבו מה עומק והרוחב הרצויים לכם, ואז עירכו חישוב על פי מתח הסריגה שלכם (מה שמכונה Gauge). למשל, באפודה סרוגה לילד מיפתח הצוואר הוא בערך 14 ס"מ ובעומק 5 ס"מ. במתח סריגה של 18 עיניים על פני 24 שורות יהיה עליכם להוריד עיניים על פני 12 שורות (כדי לקבל את 14 העיניים שהם רוחב הצוואר). במילים אחרות: חשבו כמה ס"מ רצויים לכם לעומק ולרוחב. עכשיו חשבו כמה עיניים על פני כמה שורות יוצרים לכם את אותם סנטימטרים - ומכאן תדעו בכמה שורות אתם צריכים לצמצמם עיניים וכמה עיניים עליכם לצמצם. בממוצע, עומק מיפתח צוואר של מבוגר הוא כ-25 ס"מ וברוחב של כ-20 ס"מ. התחילו תמיד להוריד עיניים במרכז השורה לא משנה איזה סוג מיפתח צוואר אתם סורגים, תמיד התחילו להוריד עיניים במרכז השורה. הורידו עיניים בהתאמה לגיזרה שאתם רוצים (קיראו בהמשך כיצד לעשות זאת). מאחר ועליכם לסרוג בכל פעם חצי אחד של החזית (פעם שמאל ופעם ימין), יהיה עליכם להשאיר מחצית מהעיניים על מחזיק עיניים, ולעבוד על החצי השני. לאחר מכן יהיה עליכם לחבר מחדש את הצמר לחצי שלא סרגתם, ולסרוג את חלקו השני של מיפתח הצוואר כתמונת ראי של החצי השני. בחלק מהדוגמאות הסרוגות יש גם להוריד עיניים באיזור הכתף, על מנת ליצור חיבור שרוול וכתף מעוצב. פעמים רבות עיצוב הצווארון והכתף נעשה במקביל.

  כיצד לסרוג צווארון עגול בשתי מסרגות:


סריגת צווארון עגול - הורדה הדרגתית של עיניים ליצירת ההתעגלות

סריגת צווארון עגול אינה מסובכת. על מנת לסרוג צווארון עגול עליכם לסרוג על פי הוראות אלה (הערה: הוראות הסריגה שאני מביאה כאן הן דוגמה מייצגת בלבד לאופן בו נסרג צווארון עגול. עליכם לקחת בחשבון שלכל מידה, סוג צמר וגיזרה תהיינה וריאציות שמשמעותן הורדת יותר/פחות עיניים על פני יותר/פחות שורות).

והנה הדוגמה לסריג בו נותרו לכם 24 עיניים לאחר שכבר הורדתם עיניים ליצירת פתח השרוול: הפילו 12 עיניים מהמרכז והמשיכו לסרוג עד סוף השורה. מרגע זה אתם סורגים רק צד אחד - את שאר העיניים העלו על מחזיק עיניים. הורידו עין בקצה כל שורה (בצד הצוואר כמובן) למשך 4 שורות. כעת הורידו עין כל שורה שניה פעמיים. המשיכו לסרוג ישר עד שמיפתח הצוואר יהיה בעומק 25 ס"מ. הורידו את העיניים וסיימו את השורה. חברו את הצמר שוב לצד השני המחובר למחזיק עיניים. אין צורך להוריד שוב 12 עיניים (זו הייתה הורדה חד פעמית של האמצע) סירגו שוב את ההוראות הקודמות כתמונת ראי - החל מהורדת עין בקצה כל שורה למשך 4 שורות וכך הלאה.

כפי שאתם רואים מדוגמה זו, מדובר בהורדת עיניים הדרגתית, בדומה להורדת עיניים כשמעצבים את פתח השרוול. תוכלו ליצור  וריאציות שונות, כאמור, כגון הורדת 2 עיניים בסוף שורה ראשונה והורדת עין אחת למשך 3 שורות, אחר כך הורדת עין כל שורה שניה פעמיים - מה שיתן לכם מיפתח עמוק יותר ורחב יותר.

 
ככה לא בונים סריגה... מיפתח צוואר עגול שנסרג לא טוב

העלאת עיניים ליצירת גימור 
לאחר שסרגנו ועיצבנו את מיפתח הצוואר, עלינו להעלות עיניים על מנת לסרוג את הגימור של הצווארון. את העלאת העיניים נעשה במסרגה עגולה (אם אין לכם, הפיתרון היחיד הוא להעלות עיניים על גבי 4 מסרגות, כפי שהסבתות שלנו היו עושות...). ניתן לסרוג כל סוג של גימור - החל מתחרה, פטנט, אימרה מסולסלת ועוד ועוד.

 
העלאת עיניים במסרגה עגולה ליצירת גימור נאה
גימור פטנט יוצר מראה עגול מושלם לסריג

סריגת צווארון בצורת V
צווארון סרוג בצורת V - הורדת עיניים מתונה כל שורה או שתיים

סריגת צווארון בצורת V היא פשוטה למדי - כל שעליכם לעשות הוא להוריד עין בכל צד, כל שורה, כל שורה שניה או כל שורה שלישית - תלוי כמה מתון אתם רוצים שהצווארון יהיה וכמה עמוק. מה שלא תיבחרו - כך תיווצר הורדה הדרגתית מיושרת של עיניים בשני הצדדים. אני ממליצה לא להוריד את העין ממש בקצה השורה (כלומר, לא להפיל את העין האחרונה), אלא לסרוג יחד את שתי העיניים לפני העין האחרונה. הסיבה היא שיהיה לכם קל יותר להעלות אחר כך עיניים לסריגת הגימור, מאחר ותראו את העיניים בסוף כל שורה - בדיוק כפי שרואים בצילום הבא. אם תורידו את העין האחרונה, יהיה לכם קשה לזהות היכן יש עין.

סירגו שתי עיניים יחד לפני העין האחרונה כדי שיקל עליכם להעלות אחר כך עיניים לגימור

העלאת עיניים ליצירת גימור סרוג לצווארון בצורת V 
בעזרת מסרגה עגולה העלו את כל העיניים. התחילו תמיד בחלק האמצעי של הגב והעלו את העיניים בגב ובחזית. תוכלו מנקודה זו לסרוג איזה גימור שעולה על דעתכם.

העלאת עיניים ליצירת גימור - התחילו תמיד באמצע הגב

והנה שתי וריאציות לגימור פטנט:
 
גימור פטנט לצווארון V סרוג  - ביחרו את הסגנון המועדף עליכם

סריגת צווארון מרובע או ישר סריגת צווארון מרובע או ישר היא הפשוטה ביותר - כל שעליכם לעשות הוא להוריד את כל העיניים במרכז ליצירת פתח ברוחב הרצוי, ואז להמשיך לסרוג ישר כל צד עד ליצירת העומק המתאים.

סריגת צווארון מרובע או ישר - הכי פשוטה שיש

העלאת עיניים ליצירת גימור יפה לצוארון הסרוג שלכם 
עברתם את המשוכה והצלחתם לסרוג מיפתח צוואר מושלם? יפה. כעת נותר לכם ליצור גימור נאה לצווארון. ולמי שאינו יודע ומכיר מהי העלאת עיניים, הנה הסבר קצר: לאחר שסיימנו לסרוג את השורה או השורות והורדנו את כל העיניים, אנו מעלים שוב עיניים על המסרגה  (בדרך כלל מסרגה עגולה). הסיבה להעלאת עיניים היא כאשר אנו רוצים לסרוג אימרה או גימור כלשהו שעוטף חלקים רחבים יותר של הסריגה שלנו, או כאשר אנו רוצים להפוך את כיוון הסריגה (ראו דוגמה מצולמת למטה). במקרה של הצווארון למשל, אנו רוצים לסרוג גימור שיהיה סובב ועגול ויכיל גם את הצווארון בצד הגב. למי שקשה להעלות עיניים בעזרת מסרגה רגילה (העיניים "בורחות"), ניתן להיעזר במסרגת קרושה כדי למשוך את העיניים ולהעלות אותן על מסרגה רגילה.

הכניסו את המסרגה לעיניים שבקצה ומישכו עיניים (אפשר להעזר במסרגת קרושה)

בכל עין העלו עין חדשה
לאחר שהעליתם עיניים תוכלו להמשיך לסרוג כרגיל
דוגמה להעלאת עיניים כדי לשנות את כיוון הסריגה

סריגה נעימה ומוצלחת!
שלכם,
רות האפרתי (צמרל'ה)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה